Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Jest śledztwo w sprawie korupcji!

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Konkurencja na kolei. Jest śledztwo w sprawie korupcji!
fot. PKP IC / RegioJet
Wirtualna Polska poinformował, że Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie korupcji w procesie otwierania polskiego rynku kolejowego i konstruowania rozkładu jazdy. Sytuacje komentuje Piotr Malepszak, podsekretarz stanu odpowiadający w Ministerstwie Infrastruktury za kolej.

20 listopada Wirtualna Polska (WP) poinformowała, że Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie korupcji w procesie otwierania polskiego rynku kolejowego i konstruowania rozkładu jazdy. WP udało się dowiedzieć, że w sprawie, dotyczącej wiadomości przesyłanych przez prezesa RegioJet do prezesa PKP Intercity zostało złożone zawiadomienie do prokuratury.

Śledztwo w sprawie korupcji przy konstruowaniu rozkładu jazdy

Portal informuje także, że w dwóch źródła udało mu się potwierdzić, że „śledztwo zostało wszczęte w sprawie przyjęcia w nieustalonym czasie, jednak nie wcześniej niż od lipca 2025 r. do dnia 31 października 2025 r. w Warszawie, korzyści majątkowej lub osobistej, bądź ich obietnicy, w związku z trwającym procesem realizacji zadań, wynikających z wprowadzania zasad konkurencyjności na polskim rynku kolejowym i konstruowania rozkładu jazdy, pozostających w związku z pełnieniem przez dane osoby funkcji publicznej”.

Portal informuje, że wskazano na art. 228 par. 3 Kk, który odnosi się do tzw. korupcji biernej. Zapisano w nim, że "Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę za zachowanie stanowiące naruszenie przepisów prawa, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10".

– Czekamy na zbadanie tej sprawy przez odpowiednie organy, które już się tym zajmują – skomentował doniesienia WP Piotr Malepszak, podsekretarz stanu odpowiadający za kolej w Ministerstwie Infrastruktury.

Skąd ten spór?

18 września pierwszy skład RegioJet pojechał na trasie z Krakowa do Warszawy. Pojawienie się prywatnego przewoźnika na trasie dalekobieżnej obsługiwanej dotąd jedynie przez PKP Intercity, było symbolicznym przełamaniem monopolu narodowego przewoźnika. Czeski operator zapowiadał dalszą ekspansję, a PKP Intercity podkreślało, że konkurencji się nie boi. W kolejnych tygodniach narastał jednak konflikt pomiędzy przewoźnikami.

Na początku listopada spół wybuchł z dużą siłą po tym jak światło dzienne ujrzała sprawa wiadomości wysyłanych przez prezesa RegioJet do prezesa PKP Intercity. Jančura zarzucał PKP Intercity blokowanie konkurencji i zapowiedział złożenie wniosków do UOKiK oraz Komisji Europejskiej. Państwowy przewoźnik zgłosił sprawę do prokuratury, traktując wiadomości jako pomówienia i zawoalowane pogróżki.
Na tym jednak się nie skończyło. PKP PLK zarządziła bowiem zmieniony rozkład jazdy od grudnia tego roku. W związku z zaplanowanymi na ten czas pracami modernizacyjnymi konieczne było znaczące ograniczenie przepustowości linii kolejowej nr 8 na dojeździe do Krakowa. Wywołało niezadowolenie obydwu przewoźników – RegioJet podkreślał, że stracił najlepsze połączenie na tej trasie, a PKP Intercity zaznaczało, że ono zostało dotknięte największą liczbą anulowanych połączeń.

PKP PLK uważa jednak, że potraktowała obu przewoźników neutralnie. – Polskie Linie Kolejowe przygotowały roczny rozkład jazdy 2025/2026 w tym samym trybie oraz otoczeniu legislacyjnym, jak w poprzednich latach. W ramach rocznego rozkładu jazdy nie było zgłaszanych problemów z przydziałem przepustowości i wszyscy przewoźnicy zaakceptowali go w terminach zgodnych z zasadami dotyczącymi jego konstrukcji – podkreślał Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK.

PKP SA wchodzi do akcji

W swoim tekście Wirtualna Polska przywołuje także treść pisma przygotowanego przez wiceprezesa zarządu PKP S.A. Dariusza Grajdę do zarządu PKP PLK. W cytowanym dokumencie Grajda występuje w obronie PKP Intercity oraz krytykuje sposób konstruowania rozkładu jazdy.

„Niestety, wbrew tym oczywistym zasadom w rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026 w relacji Warszawa – Kraków pociągi RegioJet zostały zaplanowane zaledwie 8 minut przed lub po kursach komercyjnych PKP Intercity S.A. przy czym ich czas przejazdu różni się jedynie o 2-10 minut. Na trasie Warszawa – Gdynia prywatny czeski przewoźnik uruchomi trzy pary pociągów dziennie, kursujące w odstępie 12 minut od połączeń kategorii EIP narodowego polskiego przewoźnika” – napisano w udostępnionym przez WP dokumencie.

Zdaniem autora pisma takie rozmieszczenie połączeń „nie sprzyja realnemu wzrostowi liczby pasażerów w danym korytarzu komunikacyjnym. W praktyce prowadzi to jedynie do przesunięcia części podróżnych z pociągów PKP Intercity S.A do czeskiego przewoźnika prywatnego, nie tworząc przy tym rzeczywistej konkurencji”.

Malepszak wyjaśnia, czyli o problemach

Również do kwestii tworzenia rozkładu jazdy odniósł się Piotr Malepszak. Wiceminister podkreśla, że przez osiem miesięcy 2026 roku dojazd z Warszawy do Krakowa główną trasą przez CMK jak i przez linię nr 8 będzie utrudniony. – Powodem będzie intensyfikacja prac inwestycyjnych, których celem jest poprawa przepustowości odcinka od Kozłowa do Krakowa które realizowane będą także ze środków KPO. Prace te powinny być zrealizowane w poprzednich latach jednak brakowało całościowego podejścia do parametrów infrastruktury które skutkowałyby uzyskiwaniem efektów dla pasażerów i przewoźników w całych relacjach. Na tym odcinku pozostawiono niezmodernizowane perony, niektóre nawet ziemne, starą sieć trakcyjną – wylicza.

Dodaje przy tym, że sprawy poprawy przepustowości poprzez uzupełnienie układów torowych stacji, czy budowę nowych peronów na stacjach nie były nawet analizowane. – Kumulacja prac ma usunąć wszystkie te mankamenty tak aby razem z CMK przygotowaną na 250 km/h zakończyć prawie wszystkie prace na trasie Warszawa – Kraków do końca 2027 roku. Pozostanie na 2027 i 2028 rok przebudowa stacji Psary wraz z budową drugiego toru łącznicy Psary Starzyny – tłumacz Malepszak.

To właśnie kumulacja tych prac spowoduje bardzo duże ograniczenie przepustowości odcinka Kozłów – Kraków, czego efektem będzie znacznie mniejsza liczba pociągów szczególnie od marca. I to właśnie ta sytuacja wywołała niezadowolenie zarówno RegioJet jak i PKP Intercity.

– W takich sytuacjach PKP PLK musi konstruować rozkład jazdy tak jak w innych do tej pory sytuacjach bardzo ograniczonej przepustowości linii. To wymaga między innymi tak zwanego paczkowania ruchu dalekobieżnego, czyli przejazdu pociągów w bliskich odstępach czasu. Jest to także praktyka stosowana w Europie na liniach klasycznych i dużych prędkości także w sytuacjach nie wymuszonych pracami modernizacyjnymi. Jedynie szczegółowe zapoznanie się ze specyfiką konstrukcji rozkładu jazdy i samym wykresem ruchu na danej linii pozwala na szerszy obraz sytuacji. Obserwuję w ostatnich tygodniach że w tym temacie wypowiadają się osoby, które nie mają wiedzy o tych uwarunkowaniach i ich wypowiedzi wprowadzają w błąd lub powodują dezinformację – mówi Malepszak.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA: Współpraca z RegioJet? Jesteśmy otwarci

Prawo i polityka

PKP SA: Współpraca z RegioJet? Jesteśmy otwarci

Roman Czubiński 07 listopada 2025

Zobacz również:

Dlaczego PKP Intercity testują Pendolino w Czechach?

Tabor i technika

Dlaczego PKP Intercity testują Pendolino w Czechach?

Łukasz Malinowski 21 listopada 2025

Tylko SKPL chce wynająć wagony PKP Intercity

Tabor i technika

Tylko SKPL chce wynająć wagony PKP Intercity

Roman Czubiński 21 listopada 2025

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Pasażer

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Jakub Rösler 20 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

PKP SA: Współpraca z RegioJet? Jesteśmy otwarci

Prawo i polityka

PKP SA: Współpraca z RegioJet? Jesteśmy otwarci

Roman Czubiński 07 listopada 2025

Zobacz również:

Dlaczego PKP Intercity testują Pendolino w Czechach?

Tabor i technika

Dlaczego PKP Intercity testują Pendolino w Czechach?

Łukasz Malinowski 21 listopada 2025

Tylko SKPL chce wynająć wagony PKP Intercity

Tabor i technika

Tylko SKPL chce wynająć wagony PKP Intercity

Roman Czubiński 21 listopada 2025

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Pasażer

PKP Intercity zawieszają przesyłki konduktorskie

Jakub Rösler 20 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij